F3_duoNejikoničtějším Fastracem v našich končinách je určitě řada 3000. Vychází z úplného základu a neustále umocňuje hlubokou myšlenku konstrukce. Řada 3000 vychází jako silně zmodernizovaná a zesílená konstrukce řady 100. Kromě klasické rychlosti 65 km/hod byly využívané i varianty 80 km/hod, vhodné hlavně pro rychlou dopravu. Tato varianta měla nevýhodu v použití kol o průměru 24″, což na polní práce není ono. Taky jich u nás moc neuvidíte.

Motor

využivalo JCB dlouho od firmy Cummins. Šlo o 6ti válec s velkou spolehlivostí a nízkou spotřebou. Jak šli emisní nároky, postupně přezbrojoval na rotační čerpadlo a Common Rail (2006). původně relativně nízký objem motoru 5,9 litrů stoupá postupně na hodnotu 6,7. S potřebou plnit emisní normu Tier IV, přichází velká změna a Fastrac 3000 přechází na motory SISU (2012) o objemu 7,4 litru. Hlavním důvodem je to, že JCB se brání použití filtru pevných částic (DPF), které si jako řešení emisí Cummins zvolil. Motory SISU využívají ke snížení emisí technologii SCR, tedy vstřikování močoviny do výfukových plynů. Tato technologie je prostorově jednodužší a nijak neomezuje možnosti motoru za všech podmínek. JCB nepoužívalo navyšování výkonu motoru – powerboost až do modelů XTRA, kde je možné povolit navýšení výkonu a to pouze v dopravě pro dva nejvyšší převodové stupně.

Převodovka

byla vždy chloubou, protože se snažila nabízet velké množství převodových stupňů, aby byl provoz co nejoptimálnější ve všech podmínkách a při každém nasazení. A 54 rychlostí, to už je z čeho vybírat.  Základem byly synchronizovaná 6ti stupňová převodovka Eaton, řazená klasickou řadící pákou, nebo krátkou páčkou a pomocí lanovodů u luxusnější verze interuéru, označované jako PLUS v modelech 3170 až 3230. Další převodovka byla předvolbová, 3 stupňová. Volila pomalé, střední a vysoké rychlosti. Tyto tři režimy se nastavovali otáčením páčky reverzu vlevo pod volantem. Otočením se předvolilo a po sešlápnutí pedálu spojky se ve vhodný okamžik rychlost zařadila elektropneumaticky. Vše to doplňoval 3 stupňový násobič, který řadil pod zatížením po stisknutí tlačítka na řadicí páce. Řazeni pod zatížením mohlo také probíhat v automatickém režimu. Ale co si budeme namlovat, nejpohodlnější je řazení pod zatížením v celém rozsahu a tak nevyhnutně v modelech XTRA přichází převodovka s 24 rychlostmi řazenými pod zatížením. Označuje se jako semi – powershift, kde je naskládáno 6 rychlostí ve 4řech řadách. Řadí se joystikem ručně nebo v automatických režimech. Rozjezd je možný se spojkou a nebo bez ní.

Obrázky

Technická data

rok 1998 2003 2006 2010 2012
model 3185 3170 3190 3220 3200 3230 3200 XTRA 3230 XTRA 3200 XTRA 3230 XTRA
data
motor – výrobce Cummins SISU
max. výkon k (kW) 185 (138) 173 (129) 193 (144) 220 (164,1) 200 (149,2) 230 (171,6) 195 (145,5) 230 (171,6) 190 (142) 220 (164,1)
s navýšením k (kW) 220 (164,1) 260 (194) 220 (164,1) 260 (194)
jmenovité otáčky ot/min. 2400 2300 2300 2200 2100  2100
točivý moment Nm 733 786 750 823 762 837 931 949 960 1015
při otáčkách ot/min. 1500 1300 1500 1500 1500 1500
převýšení toč. Mom. % 35 40 45 37
objem motoru l 5,9 5,9 6,7 6,7 7,4
řazení převodovky mechanické powershift
počet rychlostí 54 (18) 24 (9)
z toho pod zatížením 36 24
max. rychlost km/hod. 65 nebo 80 65 nebo 80
hydraulické čerpadlo l/min. 108 99 104 104 132 126
výkon na vývod.hřideli k (kW) 145 (108,1) 168 (125,3) 190 (141,7) 168 (125,3) 190 (141,7) 168 (125,3) 190 (141,7) 168 (125,3) 190 (141,7)
nádrž paliva l 350 350 350 350 400
poloměr zatáčení m 13,6 14,2 14,5 14,5  14
hmotnost (s čelní hydr.) kg 7429 7744 7744 7970 7744 7970 7950 8610

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *