f8_duoPíše se rok 2007. Trh požadujel silnější motor, vyšší užitečné zatížení i hmotnost. Rostou pracovní záběry strojů a díky rozvoji radličkových minimalizačních technologií i nároky na rychlost nejen z důvodu výkonnosti, ale i kvality práce. A podvozek Fastracu je k tomu stvořen. Tedy musel přijít velký bratr. Hmotnější, výkonnější a s velkými koly vzadu, aby unesly vyšší zatížení závěsu. Ta velká kola vzadu vzbuzovala množství emocí a nových pohledů, ale čas vše vyřešil. Další jiné přednosti tuto řadu ospravedlnily.

Řada 8000 přináší další nové prvky, jako je dotykový displej pro nastavování různých palubních systémů, souvraťovou automatiku, převodovku s plynulou změnou převodu, s variantou 8250 II novou velikou kabinu, automatické satelitní řízení, ..

Motor

6ti válec Cummins s Common Railem o objemu 8,3 litrů podává výkon 250 koní a tehdy vynikající kroutící moment 1179 Nm při solidních 1400 ot./min. Motor má hrdě drsný projev, ale čas ukázal slabiny v životnosi vstřikovačů. V souvislosti s přechodem na emisní normu Tier IV / Stage 3b Fastrac přichází s novou značkou motoru – SISU,  a s dvěma variantami výkonu. Motory SISU využívali pro redukci škodlivin metodu SCR – vstřikování močoviny do výfukových plynů. Motor se zdá být dobrou náhradou, zejména vyniká sníženou spotřebou paliva.

Převodovka

byla zvolena od počátku s variabilní změnou převodového poměru – od koncernu Agco. Konstrukteři od JCB si udělali vlastní ovládání. Převodovka je 2 stupňová s rozsahy 0 – 45 km/hod pro polní práce a 0 – 65 km/hod pro silniční použití. Režimy se tlačítkem volí při stojícím vozidle, resp. při rychlosti do 7 km/h. Komunikací mezi motorem a převodovkou se volí optimální poměry mezi otáčkami motoru a převodovým poměrem pro dosažení rychlosti či úspornosti. Dají se nastavovat různé priority a vytěžovat ze systému maximum. Systémy ovládání se neustále vylepšují a optimalizují. Pokrokem byl i přechod na motor SISU, který umožnil další vylepšení, protože s převodovkami vario umí lépe komunikovat – jsou ze stejného koncernu.

 Obrázky

Technická data

rok  2005  2009  2011
model 8250 8250 II 8280 8310
data
motor – výrobce Cummins SISU
max. výkon k (kW) 260 (194) 279 (208) 306 (228)
jmenovité otáčky ot/min. 2200 2100
točivý moment Nm 1179 1195 1310
při otáčkách ot/min. 1400 1400
převýšení toč. Mom. % 29
objem motoru l 8,3 8,4
řazení převodovky Vario, 2 st. Vario. 2 st.
max. rychlost km/hod. 67 70
hydraulické čerpadlo l/min. 210 148 nebo 210 148 nebo 210
výkon na vývod.hřideli k (kW) 225 (168) 245 (182,8) 272 (202,9)
nádrž paliva l 600 550
poloměr zatáčení m 14,8 14,8
hmotnost (s čelní hydr.) kg 10640 10135 10431

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *